Vi ♥

 
 
 
 












KOMMENTARER:
Sanna Ellesjö

Hej! Hittade din blogg av en slump när jag läste om dreads och blev imponerad av alla fina bilder på dina dreads. De ser verkligen ovanligt "neat" ut och måste fråga, med vilken metod gjorde du dem och hur underhåller du dem, om du gör det? Jätte nyfiken på svar :)

Svar: Hej, vad kul! :D Och tack så mycket! Kan säga att det är mer tid och kärlek bakom detta hår än många tror. Metoden är backcombing. Min fina granne fick sitta och slita med håret mitt i flera dagar. Delade först upp håret i sektioner och satte sådana där små hästsnoddar vid rötterna för att hålla det uppdelat. Sedan är det bara bakåtkammat superhårt med en vanlig hundkam av stål. Sedan sattes små snoddar fast även i toppen. Hade så kanske 1 vecka sedan togs alla snoddar ut. Sen palmrollande jag som en tok, men det har jag slutat med nu då jag älskar att se alla böjar och vurpor som bildas i dom.Annars rootrubbar jag bara. Höll ett tag även på med virknålen men den förstör mer än vad den hjälper. Har man stora hårtussar som måste in nånstans tar jag till med den än idag. Fast nu vill jag att de ska bli mer "vilda". Tvättar en gång i veckan.
Haha bara att fråga på om det undras över något! :)
linn

Marita

Hej
Hittade din blogg då jag toksurfade allt om dreads. Har nyligen skaffat egna. Fick dom gjorda hos frissan.
Hatar allt det lilla fluriga håret i hårbotten som liksom kryper ut hur mycket jag än virkar!
Tips på det? Eller är det som med allt annat att vissa inte har detta flur?
Ser inte att du har något löst hår alls i hårbotten!
Eller är det så att det är en tidsfråga? Jag har bara haft mina i 4mån.....
Hur som helst... dina dreads är superfina!

Svar: Vad kul! Alltså, jag hade också nån mani över de lösa håren i hårbotten, men det är bara att inse att de kommer finnas där. Och jag har löst hår, nu har jag hur mycket löst hår som helst då jag inte orkat ta hand om dem på flera månader!
Men då dina är så nygjorda, tänk på vad många strån som ryckts loss när de gjordes, och de växer såklart ut igen, så det kan vara sådant löst hår du irriterar dig på?
Sen - ett tips. Försök ge tusan i virknålen! Den sabbar mer än den hjälper, för det första sliter den sönder hårstråna, både i dreaden och sen från hårbotten = växer ut nya små strån att irritera sig på.
För det andra så är risken riktigt stor att det blir för tight mellan hårbotten och dreadsen, det stramar som, och det är absolut inte bra för då tappar man hår, de luggas som av.
Däremot, när allt det där flurret börjat växa ut och du får till som en liten slinga med hår, då brukar jag kunna ta virknålen och sick-sackvirka in den slingan i dreaden.

Mitt råd är att ta det bara luuugnt! (haha lätt att säga det nu, men var exakt som du i början) Rootrubba alla dreads strax innan tvätt. I alla fall för mig funkar det bäst, när det börjar bli dax att tvätta håret då känner man att det som tovar sig mycket bättre än om man rootrubbar precis efter tvätt. Och dreads är en vanesak. Snart fattar håret att det ska vara på ett annat vis och du kommer märka att det lever sitt egna liv med loopar, bucklor och ojämnheter. Älskar mina buliga korvar, men förut hade jag kanske tagit fram strykjärnet och mangeln på dom!
Hoppas det kom fram någon nytta i det här! ;)
linn

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: