Kaloriräknarappar

MyFitnessPal, FatSecret och Lifesum.
Nu har jag kört med alla tre ett tag men jag har fortfarande väldigt svårt att bestämma mig för vilken jag ska använda.
För är det något jag tycker hjälper för att höja motivationen vid träning så är det att se exakt vad man stoppat i sig.
 
Jag har använt mig av denna sida, som också Ante sagt att jag ska: IIFYM.COM
Dessa uträkningar som baseras på mina förutsättningar och mina mål så ger den här sidan en fingervisning på hur många gram protein, kolhydrater och fett man ska få i sig  varje dag.
 
För mig ser det lite ut såhär:
 
Totalt antal kalorier per dag:
1200 kcal
Fördelade på:
Kolhydrater: 60g (till att börja med)
Protein: 185g
Fett: 59g
Fibrer: 29 - 37g
 
IIFYM står för ”if it fits your macros”, och med det menas att man kan äta lite vad man vill, när man vill så länge det passar in i ens dagliga macrointag.
 
Så dessa appar hjälper en att se hur man ligger till. Om man får stoppa i sig en chokladkaka till eftermiddagskaffet eller inte.
 
 


MyFitnessPal. Den app jag helst använder men hatar mest. Den är så ologisk och ganska knölig att använda innan man lagt in allt som man äter. För då går ju allt på automatik.
Som ett exempel är att du ska skriva in att du ätit fyra ägg. Ibland ändrar den inte till styck och håller kvar på per 100g. Det blir då 400 gram ägg.
Tycker översikten är oöverskådlig.
Sedan förstår jag inte varför hela appen är på Svenska förutom under näringsinformationen.
Men jag gillar den för man bli peppad då man ser hur många dagar i rad man loggat in och kan gilla sina egna statusar!
Linn färdigställde sin mat- och träningsdagbok och var under sitt kalorimål - GILLA!




FatSecret är den app jag nog använt mest. Jag gillar att man tydligt ser vad varje måltid har för näringsinnehåll.
Och att den sammanfattar allt jag behöver veta längst upp.
Men då får jag själv komma ihåg vilka intag jag ska ligga på.
De andra apparna visar ju tydligt med röd markering när jag gått över gränsen.
Den här är lätt att hitta i och lägga till. Simpel.


 
 
Lifesum laddade jag hem och prövade i natt. Det är därför det på Lifesum och FatSecret står "IDAG" för att jag exprimenterade i natt.
Jag kan bara inte med att jag inte själv kan ställa in att mitt kalorimål är 1200kcal och inte 1238.
60 gram kolhydrater och inte 62. Osv.
Men annars tycker jag att den är riktigt överskådlig och ganska snygg.
Jag blev besviken då jag upptäckte att Guld-märkena i hela appen inte stod för "Superduperlivsmedel-bra-valt" utan för att man var tvungen att uppgradera till GULD för att se innehållet. Men man klarar sig utan den verisonen även fast hela appen är upplagd för att man tillslut ska känna sig tvungen att köpa medlemsskap.
Lite som MyFitnessPal. Man blir lite motiverad över "Bra jobbat" rutorna som ploppar upp.
 

Så jag testar väl ett tag till.
 
 Bara så nivet så var den här snuskigt god!












KOMMENTARER:
Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: