Basket

I går var jag på basket. Hade jag inte jobbat hade jag ju aldrig gått för jag har aldrig varit på en basketmatch och hade inte ens haft tanken på att vilja gå heller, tills igår.
Och jag gick ju in gratis.
 
Jämtar måste väl vara ett basketfolk. För tusan vad människor det kom. Jag som är halvt folkskygg.
Men det är väl typ det enda vi har som är bra på något? Inte för att det går så bra för Jämtlands Basket i år heller vad jag förstod av den förtvivlade publiken när bollen inte föll i korgen. Ojdåå!

Ändå ska man fläska på med en ny Arena, till vadå? Konst?
När de här matcherna spelas i en skolgympasal och det ser ut att gå lika bra.
Förutom ljudet. Men hjälp. Så där satt jag som en femåring och skyddade trumhinnorna varje gång den hemska tut-signalen ljöd. Det betydde typ att någon spelare var trött och det var dags för byte. När nån jompe stod där vid kanten och knöt åt shortsen gjorde jag mig beredd att hålla för öronen.
Speakern var också på tok för hög. Är det så högt ljud så man ändå inte hör vem som träffade korgen är det väl ingen mening.
 
Jag som aldrig varit på basket tidigare blev ju impad av Jämtarnas entré där på planen.
Motståndarna kom in ungefär som vi gjorde under fotbollscuperna. En trött människa som ropar ut namn och nummer sedan springer de in på planen och highfivar jävlaranamma som att de redan vunnit matchen.
När Jämtarna skulle in var det värstamusiken och storbildsskärm med snurrande, brinnande bilder på spelarna.
Jag undrar vilket Jämtländskt reklambolag som fått till detta?
Gladiatorerna-style! Det blev kolsvart och sedan kom det in spelare följt med strålkastarljus och barn.
Värsta värsta.
 
Sedan skulle man ställa sig upp och sjunga Jämtlandssången. Det värsta var ju att ingen sjöng efter den där textraden på storbilden. Förutom jag som skulle impa på mina barn. Kortimpat.
 
Och sen när matchen var igång igen skulle man ställa sig igen.
Alltså vafan jag hade ju nästan betalat för en sittplats! Men tydligen skulle man bara stå och applådera järnet till första målet kom. Så det var tur det var basket.
Första målet kom. Alla blev knäpptysta och satte sig ned.
Säger då det. Basketfolk.
 
 
Så där satt jag och råkade mest applådera när fel lag gjorde mål. För de gjorde de snyggaste målen.
Om man nu kan se skillnad?
 
Och där under basketen klappade mitt immunförsvar ihop igen och jag blev sjuk.
Tur man är ledig idag och hinner kurera sig inför jobbhelgen som drar igång redan i morgon!
 
 












KOMMENTARER:
Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: