Köttfärssåsarnas konung

Ibland är det verkligen så att jag får till det, och nu måste jag bara få skryta inför hela världen vilken köttfärssåskung jag är!
Svetten ligger kvar i pannan och jag har knappt hunit svälja den varma maten.
Det här måste jag skriva upp!

Till 500g köttförs behöver du en hel uppsättning fantastiska kryddor, bacon, gul lök, hela champinjoner (eller halva, eller inga alls för den delen) krossade tomater, tomatpuré, matlagningsgrädde, mushroom soy, köttbuljong.

Och här är steg för steg till Linns perfekta köttfärssås!

1: Stek 1 förpackning bacon tills de börjar få färg.
2: Knöla ner 1 finhackad lök och låt det få osa gott om den ett kort tag.
3: I med 500g köttförs och bryn tills den råa färgen försvunnit. Annars blir du dålig i magen!

Enkelt, men det där var fas ett, nu börjar den svåra delen; kryddningen!

4: Salta som en dåre, jag använde säkert 4msk salt till min röra. (Endast överslagsräkning, OCH jag vet, salt är dåligt för hjärtat men jag använde fettsnål grädde!)
5: Var inte rädd för guden Svartpeppar. Med ögonmått mätt hade jag säkert i 1msk svartpeppar. Det går ju självfallet att smaka av efter eget behag.
6: Vitpeppar, svartpepparns underordnare. Kanske 1tsk vitpeppar.
7: Och nu till det jag är mest stolt över i hela kryddskåpet; min uppsättning av Santa Maria Extra Fine kryddor. Rör ned måttligt utav allt. (se bild)
8: Oregano eller pizzakrydda -1tsk.
Santa Maria

9: Nu till det roliga! Blaska ned 1 hel förpackning matlganingsgrädde, i det här fallet typ bara 9% fett.
10: Spruta ut 1dm lång korv av tomatpurén. Jag använde mig utav en delikatesskryddad, pompöst! Ostron. Ingen förutom Thomas kommer förstå det där, ni andra; jag svamlar bara!
11: Sedan är det ju det här med krossade tomater. Jag har ingen förkärlek till dem alls. Använde mig utav 1 halv förpackning krossade tomater på 370g så det blir bara delat på 2... ... ?
12: 1 köttbuljonsgstärning för att få det lite skimrande i botten utav gjutjärnspannan!
13: 2msk mushroom soy. Den där lilla extra svampsmaken sitter fint i den.
14: Tabasco, vid hur många droppar går din smärtgräns?
15: Smaka av, och är det något som känns fel, dra punkt 4-8 en extra omgång.
16: I med den eventuella svampen. Skiva om det behövs. Jag bryr mig inte.
17: Tror jag fått med mig allt nu. Punkt 17 är bara en utipåfallatt punkt! INGEFÄRA! Jag viste det var något!

Koka spaghetti med extra fiber så får du i dig massa nyttigt säkert.
Släng i en smörklick då du tömt av vattnet från pastan så klibbar skiten inte ihop.
Servera med köttfärssåsen ovan och avnjut UTAN ketchup!













KOMMENTARER:
Thomas

Poröst :)

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: