Gilla-knappen-hjälp!

Eftersom det var en del som skrev och frågade igår hur man fick till den här gilla-knappen så har jag gjort en liten och snabb förklaring över hur jag gjorde.
 
 
 
 
1. Gå in här för att få fram själva scriptet. (Eller kopiera det direkt här nedanför.)
 
2. Kopiera scriptet som ser ut såhär:  
<script type="text/javascript" src="/static/widgets/likes.js" class="likewidget" data-timestamp="{{ entry.timestamp }}" data-entryid="{{ entry.id }}" async></script>
 
3. Gå in i kodmallen genom att trycka på inställningskugghjulet där uppe vid Arkiv, Kommentarer, osv.
Tryck på Design och ändra sedan från Mobilanpassning till DATOR. Tryck på knappen redigera HTML och du borde komma direkt in i kodmallen som heter STARTSIDA.

4. Placera koden någonstans i kodmallen. Den ska med fördel klistras in i kodmallarna för både Startsida, Kategorisida och Arkivsida.
Under Inläggssidan gör den ingen nytta då det är där kommentarsrutan visas.

 
Jag ville ha min knapp vid kommentarsbubblan nere i mitten.
Lade den under "entrybody" och genom att lägga till <center> i början och </center> i slutet av scriptet får man den centrerad.

Mitt script ser ut såhär:

<script type="text/javascript" src="/static/widgets/likes.js" class="likewidget" data-theme="red" data-bubblepos="right" data-timestamp="{{ entry.timestamp }}" data-entryid="{{ entry.id }}" async></script>
 
data-theme="red" lade jag till för att få min knapp röd.
data-bubblepos="right" lade jag till för att få "liksen" till höger istället för till vänster.

 

Vill man istället ha knappen uppe vid headern prövar man att lägga in den någonstans under "header".
Allas kodmallar ser olika ut. Men jag tycker det blir snyggast att lägga den ihop där man har sin kommentarsruta.
 
Lycka till!












KOMMENTARER:
Linnea

Det fungerar inte på min blogg :(

Svar: Märkligt, måste vara något annat i kodmallen som stökar... Har du testat kopierat in den på olika ställen i kodmallen? Sedan trycker jag alltid på spara-knappen och har en ny sida uppe med bloggen i som jag bara uppdaterar för att förhandsgranska. Tycker blogg.se´s förhandsgranskning är sådär!
Linn

Malin

Hej! Jag har lyckats få upp gilla-knappen men själva räkningen verkar inte fungera. Vad kan jag ha gjort för fel?
MVH
MAlin

Svar: Jag tycker det ser ut som det fungerar då jag tryckte på gilla på din blogg! :)
Linn

Martin

Superbra inlägg! Håller dock inte helt med om att like-knappen inte gör någon nytta på inläggsidan, det kanske är många som besöker bloggen direkt till ett inlägg (via en länk eller bloglovin eller nåt), och därför inte ser startsidan. De får ju ingen möjlighet att gilla inlägget på så vis.

Svar: Okej, du har helt rätt! Har därför ändrat och lagt in koden även där! Men det känns bara inte som att man kommer in på andras bloggar direkt på inläggs-sidan, men man kanske gör det? Tack i alla fall för tipset! :)
Linn

Malin

Javisst det funkar :) Tack för ett bra inlägg på din blogg!
Ha det bra!
MVH
Malin

Svar: Kanon!
Linn

Madde

Min vill inte ändra färg! Den är bara grön fastän jag skrivit in färgkoden och testat på flera sätt :(

Svar: Konstigt. Det har inte råkat komma bort något " i början eller slutet?
Testa kopiera koden som jag lagt upp i inlägget och se om den fungerar?
Lycka till! : )
Linn

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: