Tio saker om semlan!

Igår hade jag något som skavde i ena ögat precis hela dagen! Fick linda en halsduk runt huvudet tillslut för jag stod inte ut med smärtan.
I morse kunde jag inte ens öppna ögat och det sved till och med i skallen bakom. Som.
Så jag kunde inte vara med och göra de där 4000 semlorna på bageriet idag.
Lite ledsen är jag faktiskt över det.
Fast. Bullarna gjorde vi klart i går och de flesta skulle den som hade natten få göra, och semlor kan jag lova att man har fått göra!
Fortfarande ont i huvudet som fan.
Men semlor fick det bli ändå!
 
 
 
 
10 saker du (kanske) inte visste om semlan:

1. Säger du semla på finlandssvenska kan det hända att du får en småfranska
 
2. Varje år säljs runt 40 miljoner semlor i Sverige.
 
3. Namnet semla kommer från det latinska ordet simila, vilket betyder "fint mjöl".

4. Första gången semlan omnämns i skrift i Sverige är i Gustav Vasas bibel 1541. På 1700-talet började man att ta ut inkråmet på bullen och fylla semlan med inkråmet kokt i grädde. På 1850-talet kom mandelmassan och i slutet av 1800-talet lades vispad grädde på semlan.
 
5. I Norge och Danmark kallas semlan för fastelavnsbolle, och där innehåller den ofta sylt i stället för mandelmassa.

6. Hetvägg kallas det när man äter semlan i en djuptallrik med varm mjölk.
 
7. Under andra världskriget var det ransonering på mjöl, socker och grädde. Semlor fick bara säljas på tisdagar under fastans sju veckor. Trots att ransoneringen upphörde på 1950-talet levde semelförbudet kvar till 1960-talet.
 
8. ... men förbudet gällde inte romanfiguren Ture Sventon. Han har ätit sina "temlor" oavbrutet sedan 1948.
 
9. Det brukar sägas att den Svenske kung Adolf Fredrik åt ihjäl sig på semlor den 12 februari 1771.

10. Byn Semlan har inget med bakelsen att göra. Förleden "Sem" i namnet betyder ungefär "hus vid vatten".












KOMMENTARER:
Beatrice Jakobsson - Fotograf

Gott med semla och vad bra fakta! :)

Svar: Sån där fakta man bara måste ha ;)
Linn

Robex Lundgren

mums

Svar: Mhmm :D
Linn

Karin

Alltid kul med fakta, visste ingenting även fast jag hört ordet Hetvägg förut.

Svar: Visst är det! Semlan är mer än en vetebulle ;)
Linn

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: