Första dagen!

Tre treslag, fyra fyrslag.
Avbräcka.
Runddriva.
Raskdeg.
 
Det är bara några av alla nya ord jag snappat upp idag. Sedan ska man lära sig vad alla verktyg heter. Maskiner. Hur de fungerar. Hitta vart allt ligger. Lilla frysen stora frysen.
 
Men min första dag på bageriet har gått jättebra!
Förutom att jag kanske inte förstår allting - men då frågar man!
 
Jag har varit på brödsidan idag och vi har gjort massvis med frallor. Ostmackor. Massa annat med russin i. Doppat, vänt och blandat i olika frön.
Sedan gjorde jag en 200 "stjärnor" av smördeg, vet inte vad de kallas men man skulle vika dem så de blev till en stjärna. Doppas i pärlsocker och sedan på med en klutt sylt!
 
Mitt största bekymmer är att täcka vagnarna med plasthöljena för jag når inte upp.
Samma sak när det gäller att runddriva degen. Arbetsbänken är för högt upp så jag får inte riktigt kraft att knåda ihop den.
De tyckte jag skulle köra på med klackskorna i morgon.
 
 
Och ja, man får ta med sig massor hem. Men jag som bara är lärling är lite blyg än!
 
Var även tvungen att ta av mig alla örhängen... jag har väl aldrig varit utan dom!
Känns så naket!












KOMMENTARER:
Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: