Nymfparakit

Jobbfri helg spenderades hemma i Laxsjö. Välförtjänt. Hjälpte till med en flytt. Molle fick ha sin uttjatade boll och sedan var vi på badplatsen och badade. Han skulle testa igen att simma med flytvästen på. Men stenarna på botten är roligare att leka med än att simma nu, har han kommit på.
 
Så när vi kom dit till badplatsen om kvällen, hela familjen, så var det ett oväsen inne bland träden. Fågelkräk som fågelkräk tänkte vi andra. Pappa gick och tittade efter den gröna fågeln, som flög skräckslagen mellan trädtopparna.
Tills den kom ned och satte sig vid bordet, inte alls långt ifrån där vi stod.
Testade att ge den lite Frolic, och det svalde den. Sen blev den så närgången så då var det inge kul längre.
Den var ju så jävla ful.
 
Nymfparakit på badplatsen i Laxsjö.
 

Jag gillar inte alls fåglar. Alltså titta bara på fötterna på dom. Så vidriga. Sen hade den lite fjädrar kring nacken, inte vet jag om se ser ut så, eller om den varit ut för något otrevligt under sin tid i frihet.
På bilden ser den ju ganska ståtlig ut.
Tydligen hade den försökt sätta sig på min axel då jag satte mig på huk för att stoppa ned kameran i kameraväskan. Jag reagerade först inte, men sedan när jag märkte att den satt på mig, att den hoppade upp på mitt huvud, så gjorde min överlevnadsinstinkt att huvudet försvann ner mellan mina axlar, trodde jag bröt nacken, sprang runt och skrek av smärta och av rädsla av den där dumma fågeln.
Den ser ju ganska liten och snäll ut där den sitter. Men sen när det brer ut vingarna blir den ju minst tre meter bred.
 
ÄCKLIGT!
 
Idag har Molle fått varit hemma hela dagen själv. För första gången på alla år har han fått varit hemma såhär länge. Känns inte alls bra i mattehjärtat, men han ligger och sover nu igen så. Verkar inte ha gått någon större nöd på honom.
Så efter jobbet gick Danne och Moltas och mötte mig i badhusparken. Molle fick bada lite längs kanten där i parken.


 
 
 
 
Sedan blev det en spontanräkmacka till middag. Gott det! Slapp ju tänka på middagsmat då när man kom hem!
 
 
 
 
 












KOMMENTARER:
Stina

Vet du var fågeln kom ifrån? Cirkulerar en bild på Facebook om en kille från Frösön som söker efter sin pippi som rymt (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200961489070728&set=a.2380051271969.2120917.1571306211&type=1&theater), kan det vara samma?

Svar: Hej! Sitter och jämför bilden med den på fb. Den är mycket ljusare och har inte det där gråa på bröstet. Sedan var den på fb mkt finare, denna såg så liten ut. Men de i byn hade funderingar på vilkens fågel det kunde vara. Har inte hört något hur det gick sedan. Ringde bonden i byn som kom ned med en bur och skulle fånga in den.
Linn

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: