Kolabullar

Det var längesedan det dök upp något recept eller bilder på något smarrigt här på bloggen. Och det är ju lite konstigt med tanke på att jag inte gör något annat. Än äter alltså.
 
Så idag skulle jag ge mig på att prova ett recept jag hittat på Kolabullar. Blev så sugen då jag såg att det fanns sådana bullar att köpa på Konsum. Hur gott lät det inte? Så jag skulle till att göra mina egna.
 
Receptet har jag snott rakt av från Tasteline.
 
Deg
100 gram margarin, rumstempererat
7,5 dl mjöl
50 gram jäst
1,5 dl mjölk
2 st ägg
2 msk socker
1 krm salt

Kolafyllning
75 gram margarin, rumstempererat
1,5 dl kolasås, (sådan man har till glass)

Granering
1 st ägg
1 dl pärlsocker
 
Tillagning
ca 20-25st. (Jag fick till 49!)

Plocka fram mjölken och mät upp 1,5dl i en skål för att mjölken inte skall vara så kall sedan.

Fyllning:
Rör ihop rumsvarmt margarin med kolasåsen, ställ undan medan du arbetar ihop degen.

Deg:
Mät upp margarinet och tillsätt mjölet. Nyp ihop mjöl och margarin till smulor. Häll i socker och salt. Lös upp jästen i mjölken som ska vara sval, men inte kylskåpskall.

Blanda i mjölken och äggen i mjölblandningen och arbeta i hop till en deg. Den ska precis släppa kanterna och bli riktigt lätt att arbeta med.

Dela degen i två delar. Kavla ut till en rektangel som är ca 0,5 cm tjock. Bred på fyllningen och rulla ihop. Nyp ihop skarven ordentligt och skär rullen i ca 1½cm tjocka skivor som läggs på en smörpappersbelagd plåt.

Låt bullarna jäsa i rumstemperatur i en timme. Pensla på ägg och dekorera med pärlsocker.

Grädda i ca 8 min i 225 grader mitt i ugnen.
 
 
 
 
 
 

Bullhund!
 
Och bullarna då? Jo de blev ganska goda. All kolasmet tror jag dock var kvar på bakbordet när jag var färdig.
Vilket klet!
 
 












KOMMENTARER:
Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: