Greatest Hits II

Igår orkade jag inte, men jag brukar ju kunna få något tokryck när jag sett en bra film och bara måste skriva vilken och se till att alla också ska se den!
Så jag sparade till idag då jag har två bra filmer att tipsa om!

Igår tittade vi på The Kid. A true story verkligen. Den handlar om en pojke vid namn Kevin Lewis som man får följa genom hans svåra uppväxt i ett av Londons fattigare kvarter. Svält och misshandel, uppväxt hos fosterföräldrar, lögner, svek. I hopp om att tjäna ihop pengar börjar han slåss och blir känd som The Kid.
Det här är hans historia hur han klarade sig från sin största önskan att ta sitt eget liv.
En känslomässig film som fångar och berör.
Hade jag varit superalert nu hade jag inte tvekat att beställa hans bok också, men den finns ju bara på Engelska.

Worlds Greatest Dad kikade vi på ikväll. En sådan där svart komedi som det brukar kallas. Robin Williams spelar en poseilärare som försöker slå igenom som författare. Han har en lite trasslig relation med sin son som är hatad av skolans elever och lärare. Den börjar som en rolig och underhållande film där man kan se framför sig hur det kliché-artade slutet med lycklig far, son and so ever, osv. Men så blir det inte. En plötslig vändning och man fortsätter titta på den finurlige Robin Williams, som oftast också spelar just sådana här roller där han är lite småslug och lömsk, med lite vemod i magen.
Det gillar jag.
Och det jag också gillade var att det sista som skedde i filmen var att Queen/David Bowies låt Under Pressure spelades.

Vilket nu fått mig att sitta och lyssna och njuta av det albumet jag lyssnade sönder som liten tjej.
Jag snodde ju såklart pappas bästa skivor, och just Queens skiva Greatest Hits II har jag många speltimmar på.
Underbart!




Cause love's such an old fashioned word

And love dares you to care for
The people on the edge of the night
And loves dares you to change our way of
Caring about ourselves












KOMMENTARER:
Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: