Det regnar!

Det finns nästan inget bättre än regniga dagar. Jag tillhör den skalan som tycker att oväder är härligare än finväder med sol och bad.
I ett sådant här härligt regnväder som det är över Östersund just nu så kan man inte mer än mysa. Det är grått och mörkt. Regndropparna smattrar mot det nylagda tegelplattorna, och jag har ju även lägenheten med snedtak, så jag får njuta extra mycket!
Det är sådanna här dagar man slipper vara ute bara för att vara det bara för att solen skiner. Det är just precis de här dagarna jag ser fram emot mitt under sommaren. De svarta molntäcket som sakta drar fram och sedan lägger sig som ett magplask och blöter ner hela marken. Höra ljudet. Och efteråt, känslan av hur gått det luktar, regnet har renat luften på någon sätt. Allt känns så fräscht, ja förutom de gigantiska maskarna som ringlar sig på asfalten.
Jag kan stå i timmar och vänta på att orosmolnen från Brunflo ska nå hit så att jag också kan få ta del utav åskväder och häftiga regnskurar!

Jag minns i somras då jag och älsklingen åkte upp till Dammån. Nere i Hallen sken solen och vi satt på Jacobssons nybyggda altan och sörplade saft. Solglasögon, shorts och fäktningen med getingarna som ville åt sötman på våra nybakade bullar.
Då vi lämnade Hallen och påbörjade den kurviga, gropiga, kälskadade gruslervägen upp till stugan var det som att någon drog ur proppen till badkaret. Det kom från ingenstans och det verkligen vräkte ner. Vi hann knappt låsa upp vägbommen så kom allt. Och det höll i sig. Flera timmar. Packningen hann bli blöt den lilla biten vi var tvugna att bära den från bilen.
Vi tände en brasa i den öppna spisen. Regnet slog mot taket och fönstrena. Det var bara jag, älskling, brasans knaster och myggornas surr som vi djävulskt förintade med hela två flaskor Radar under den helg vi var där.
Regnet föll ned fortfarande. Och så höll det i sig ändå till nästa morgon, och då var det så kanonfint!
Att vakna tidigt i ottan mitt i ingenstans är så härligt. Man går ut på verandan så som man steg ur sängen, man behöver inte ens ha kläder på sig. Sätter sig i en stol där morgonsolen redan hunnit värma upp. Det ligger en svag dimma över det höga gräset, de liksom flyger sakta fram. Fåglarna kvittrar så fint ändå tills det att Danne vaknat och kommit fram med luftgeväret. Dammån porlar en bit längre bort.

Jag älskar att vara i Dammån. Jag älskar regnet!


image31
Jag lyckades komma nära en liten harunge vid en fisketur i Dammån!












KOMMENTARER:
Luna

Hoppas ni åker dit igen då!
så söt hare! =P

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: