Fiskepolisen

Det som aldrig någonsin inträffat förut kom att ske just idag. Fem hela dagar efter det att årsfiskekortet gått ut till och med. Mer passande kunde det just inte bli.

Danne har varit uppe i skyliften hela dagen och skrapat färg och målat. Han har brännt sönder sina armar och ben, så vi tänkte åka upp till Harvattnet, en liten fin fisketjärn för att svalka oss med ett kvällsbad. Väl där vakade det så fint och frestelsen att ta fram spöna blev för stor.
Vi stod där och kastade några kast. Danne fick två små öringar på de första två kasten, sedan tvärdog det. Men varmt och skönt i vattnet var det!

Så kom det helt plötsligt en skumpande Opel i hög fart utefter den gropiga skogstigen. Jag som tagit av mig för att bada riktigt fick panik och var tvungen att hinna få på mig tröjan.
Danne skrämde upp mig ännu mer genom att påstå att det var ett gäng ungdomar som hastade sig fram.
Ut ur den buckliga bilen kom en gammal gubbe. Han började, precis som vilken fiskeentusiast som helst att snacka om fisket, hur varmt det var i vattnet, hur dåligt de högg nu i den temperaturen och så vice versa.
Så frågar han om vi har fiskekort.
Då upptäcker vi båda emblemet han har på bröstet, likt en cheriff. "Fiske Tillsyn" står det även på ett annat märke han har fastsatt på den rutiga skjortan.

Danne som stod ute i sjön med vattnet upp till midjan fick mig till att gå och visa upp det. Fan fan fan! tänkte jag bara. Fan det här har ju gått ut! Jag visste att det hade gått ut. Jag spelade dum och låtsades inte veta om det. Bläddrade i högen kring de gamla fiskekorten tills jag hittade det rätta.
Jag förväntade mig att han skulle ta alla våra prylar. Hela vår väska med lådar med olika fiskeprylar. Allt från Dammåspinnare till de fräckaste wobblerna. Och det är inte billiga prylar som ligger i den lådan vill jag lova.
Jag tänkte på vad Danne skulle säga om gubben bara skulle ta våra ägodelar och dra. Nya spön och fräscha rullar. Nyspolade linor.
Som tur vad så hände inget. Han tyckte vi var såg ut att vara ärliga fiskare så vi fick fortsätta fisket. Han var en riktigt trevlig typ som berättade om hur han i går tog en kärring ute i tjärnen med bensinmotor.

Det där är ett hett snackisämne här i byn just nu.
En virrig tant som hyrt en fiskebåt och som gått in i vårat båthus och tagit sig an våran båt i tron om att det var Laxsjö fiskevårds. Hon hade tyckt det var knepigt att hon fick nyckel då det bara varit en hasp för dörren.
Och dessutom kört den med en bensinmotor.

Fiskepolisen önskade oss lycka till med fisket och åkte sedan lugnt därifrån, i hopp om att i vid nästa stopp få sätta dit några riktiga slynglar.
Som tur var det inte vi den här gången.

Absolut första gången jag upplevt en fiskepolis. Trodde de var som sagofigurer- bara påhittade för att skrämma folk, men ikke.

Nu har myggen börjat vakna igen så jag får någon slags panik!
Sitter med bärbara datorn ute på bron i solen som har några timmar kvar på himlen.

Ne nu jävlar får det vara slut med det här, de käkar upp mig!













KOMMENTARER:
Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: