Rise of the Footsoldier

Igårkväll såg vi en riktigt bra film, Rise of the footsoldier.
Jag är svag för dessa fotbollshuliganfilmer och speciellt då Blow tillhör en utav mina favoriter så är den här filmen en klar vinnare i mitt omdöme.
I den här filmen fick jag en alldeles ypperlig blandning utav de båda genrerna.

Denna historia bygger på en verklighetsbaserad berättelse om en man, Carlton Leach som till en början är fotbollshuligan.
Eftersom detta är en sådan slags film så behöver jag knappast säga att det är i England detta utspelar sig.
Hooligans och The Football Factory är bara två utav alla bra filmer som finns och som tar upp detta brutala våld, som för många är en lek.

Det som skiljer sig med denna är att den i en början tar upp fotbollsvåldet som en enklare misär, något mjukt och lätt för att sedan övergå i anabola steroider och tunga droger. Nu är vi inne i Blow andan. Knarkkungar som slåss över makten, och ingen är brutalare än den andra.

En helt sjuk film med snabba klipp och mörka scener. Inte en stund att jag satt oberörd, efter att något hemskt inträffat kom det hela tiden till något som var värre, och så trappades det upp hela filmen och allt blev bara värre och värre, inget var ivägen för dessa brutala killar. Inte ens ett pizzabud.
Där kom ytterligare en filmschanger in, thrillern Hostel tänker jag närmast på.
Bensågar, ögonglobar, sprutor och knivar.

Blod, blod och ännu mera blod. Brutala metoder och sjuka hämningar.
Hagel, behöver jag säga mer?












KOMMENTARER:
Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: