Fabös äckligaste lägenhet!

Och jag ljuger inte direkt om jag påstår att det är jag som råkar bo i precis just den!
Fabös. Fastighetsaktiebolaget Östersund-Storsjön...
Jag gillar vekligen inte Fabös längre! Jag har något emot varenda lokal, varje liten kvadratmeter de äger utav den här staden, (ok det är nästan hela kommunen) kontor som privata fastigheter, för tänk om allas ser ut som min!

I lägenheten nedanför har det pågåt kontinuerliga renoveringar i badrum. Det ser så mysigt ut med dessa ställningar och gigantiska dammsugare som får med sig alla rester av kakel och fogdamm! Byggare som klättrar genom fönster och som väcker oss som ligger och sover vid 7-tiden på morgonen. Varför Fabös, har ni inte tagit er an min lägenhet ännu? Den är i slutfasen vad gäller alla regler och bestämmelser angående radon, mögel, fukt och andra microorganismer!

Jag läste nu att den här lägenheten byggdes 1956. Det är fan 52 år gammalt avfall som vilar under mitt badkar! Jag lovar!
Det har varit stopp i avloppet vid bakaret än längre tid. Jag och Danne var på ÖB igår och inhandlade borstar, gummihandskar, munskydd, propplösare, klorin i litertals och massa andra frätande kemikalier. Det var dags! Vi skulle upp med gallret och rensa avloppet!
Lättare sagt än gjort. Skruvarna som höll fast de 52 år gamla kakelplattorna hade vuxit sig fast så alla gick sönder. En fick vi inte ens ur så det var det!
Men det som väntade sig bakom de där fyra plattorna vi fick bort var inte en rolig syn! Det såg ut som ett grävligsgryt. Tallbarr och grankvistar, grus, sand, torkad lera blandad med 52 år gammalt damm som legat och gottat sig i det sönderfuktiga badrummet. Det var som att se in i en historisk källare, en grotta!
Inte konstigt att vi hittat massa fornhistoriska djur, bokskorpionen Greger är ett exempel. Nu vet jag även också vart de stora larverna som liknar gamla fossiler kommer ifrån. Kanske ska jag be ett museum komma hit och titta under mitt badkar!
Med stor respekt staplade vi tillbaka plattorna med tanke på att det kanske var något djur som vilade där under.

Det fick bli en hel flaska propplösare istället.

Nu är det ju inte bara badrummet som är det äckligaste i Fabös historia, nej om det ändå vore så väl!
Jag börjar längst ner.
Ytterdörren till trapphuset. Jag vet inte hur grannarna får den att smälla och dåna så mycket, men de kan konsten! Jag har inte lärt mig ännu. Hela dörren är äcklig! Den är också en antikvariat som kanske om några år blir värdefull. Den är långsamt nedsliten på ett hederligt sätt! Dörrhandtaget är en fin blandning utav uppmurknat trä som fått den där härligt svarta färgen som en sliten hundkoja. Det är cirka 20 människor som varje dag blandar sina baciller och härligheter på det härligt träiga handtaget. USCH!
På tal om det låser sig inte dörren om nätterna heller, så är det nogon som behöver tak över huvudet, testa Fabös!

Så kommer vi in i det yttert fina trapphuset. Nyrenoverat för 52 år sedan! Gula fula väggar som inte heller varit städade sedan 1952. Det hänger spindelväv lite varstans. Påminner mig lite om Vasamuseét i Stockholm...
Och nu den senaste veckan har det kommit upp en massa prydande blodfläckar runt om. Inte för att vara kritisk, men gult och rött matchar inte. Nej men seriöst, dessa blodfläckar slutar där den äckliga hunden bor, men han är ju kille, de löper inte. Och det är stora blodfläckar, precis som att någon hasat sig skadeskjuten uppför trappen och tagit hjälp utav väggen! Och då samtidigt passat på att snyta ur sig stora snorlobbor, svart, gröna stora slajmknular som hänger likt julgranskulor efter den gula väggen! Dessa slutar också vid den fula hundens bostad. Räckerna är absoluta smittofärden, dessa tar man inte i om man inte vill ha kolera eller något annat mysigt i den stilen.
Jag hatar trappuppgången!
Längst upp, sista trappan innan vår lägenhet, är det ett litet mysigt fönster som vätter ner mot den branta jävla backen! Och i det fönstret står en fin, stor kruka där någon lustig jävel lägger sina använda örontopsar. Det ligger en hel drös där i! Hur jävla dum får man vara som topsar öronen i trapphuset och går upp en trappa å lägger dem i krukan? De har säkert legat där i flera år, för de som städar här gör det verkligen så glamoröst så!

Badrummet har jag redan beskrivit lite hastigt, där bor det forntida bakterier och skalbaggar.

Köket. Ska man steka, vi säger oxfilé så, måste man diska stekpannan innan, fast än att man gjorde det innan man stoppade tillbaka den i skåpet. Köket är uppbyggt på överblivet virke och hyllorna är bara uppsmällda på måfå.
Bakom dessa hyllor spricker betongen fint och det är stora glipor så man får akta sig så inte något gjutjärn försvinner ner i grunden av huset! Det är sand i alla lådor, i alla skåp och på alla hyllor. Jag hittar faktiskt silverfiskar i lådorna!
Under slasken är det värst. En rutten träplanka håller sophinken på plats. Även där sprickor och stora gruskorn. Avloppet där vill jag inte ens nämna, jag kanske ska tillbringa två år till i den här lägenheten, respektera!

Det enda som jag är nöjd med här så är det vårat vardagsrum/sovrum med det extremt billiga och nylaggda trägolv! Det blir repor på det om man dammsuger och man kan göra stora djupa revor med bara nageln. Det är som ett slags skummgummi! Så vid datorbordet där vi har våran fåtölj ser man snart ner till det gamla golvet.
Fast då har vi ju de stora garderoberna där inne... Också efterblivet material som gamla spånplattor där larver och andra tygätande föremål tycker om att föröka sig.

Hoppas ni har en klar syn över Fabös äckligaste lägenhet nu. Kanske jag jag börja bedriva en verksamhet här? Spökprästgården i Borgvattnet har ju sin inkomst på spöken, här kan folk få uppleva hemska saker på riktigt!

Nej fy på dig Mats O Sundqvist! Dagens tistel och Årets ris går till dig och ditt Fabös!














KOMMENTARER:
Luna

Haha men guuuh va vidrigt! sött att ni respekterade ohyrans hem & la tillbaka plattorna! haha.. Asså seriöst dem MÅSTE renovera era lägenheter! det är hälsofarligt xD

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: