Tårta till lillebror!

Min lillebror och hans tjej firade ett år på min namnsdag, den 13 maj!
Och han har alltid varit den där romantiska typen som överraskat sin flicka med nallar, björnar, både små och megastora. Ätbara eller ej.
Så min idé till den här tårtan har jag haft klar i huvudet hur länge som helst. Det var just därför dom fick den också, även fast jag inte behövde göra en.
Så vi fikade den tårtan igår, då min sambo fyllde år. En tårta i två smällar, typ.
 
Och fyllningen var jag också säker på. Som min lillebror skrev tillbaka när jag avslöjade innehållet "min dröm gick i uppfyllelse!"
 
Letade ett tag efter bra fyllningar på chokladbollssmet/negerbollssmet.
Men tillslut blev det att jag höftade på och tillverkade mina egen ändå.
 
Gjorde en sats av denna smet:

200g smör
2 dl socker
7 dl havregryn
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kaffe
 
Delade den i två.
Till det understa lagret smälte jag mörk choklad och blandade i, kanske 50g? Sedan hade jag i en skvätt grädde också för att få den lite lösare i konsistensen.
 
Till det andra lagret tillsatte jag lite vaniljkräm. Gjord av 1 dl mjölk och 1,5 msk marsanpulver.
 
Bottnarna var givetvis choklad dom med!

1 dl kakao
2 dl socker
2 dl mjölk
150 g mjukt smör
2 ägg
3 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

 

Täckt och dekorerad i MMF. Som alltid.
Är så sugen att testa att jobba med sugarpaste/flowerpaste, men det är ju så dyrt!

 
 
 
 
Mobilbild:
 
 












KOMMENTARER:
Anonym

Huskut va fin e tårt. Dukti du. Såg ju jättegod ut oxå, så du kan ju stupp biten som vårte öve te frysen så et ma opp a näste gång ma kom te stan. :-)

Svar: Ha redan ete opp a!
linn

Carolina Thoor

Vilken gullig syster du är och vilken fin tårta! :D
Kram ♥

Svar: Men tack så mycket! :D
linn

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: