Under tårtan

Tänkte visa lite vad som döljer sig under den där tårtan jag gjorde, för självfallet dokumenterar man minsta lilla steg i hela processen!
 

Marshmallow fondant

Tårtan är täckt med MMF - alltså Marshmallow fondant. Även dekorationerna är gjorda i MMF.
Det är superlätt att göra själv.
 
Man behöver till en sådan här stor tårta: (26 cm springform, då räcker det till att täcka + dekorationer)
300 gram marshmallow
2 msk vatten
1 msk olja
Ca. 7-8 dl florsocker
 
Man blandar allt i en bunke som man sedan ställer in i micron i ca. 1 minut. Allt ska smälta och bli en jämn smet. Så man kan behöva köra lite till om den inte smällt efter den tiden.
Sedan häller man ut florsockret på en bänk, eller som jag har, en matta.
Gör en fördjupning i sockret och häll all smällt marsmallow i gropen. Sedan använder jag en skrapa och vänder ihop tills det blir en deg man kan bearbeta för hand.
Ska kännas som ett halvkladdigt tuggummi när det räcker med florsocker.
Bäst blir den om den får vila ett dygn i tät plastpåse i skafferiet.
När man ska arbeta med den sen kan man doppa händerna i olja, eller använda maizenamjöl eller potatismjöl för att slippa arbeta in mer florsocker i degen.
 
Lätt som en plätt!
 
Men det var den lätta biten.
 
 
 
Anslag - hallonsylt - anslag - vaniljkräm - hallon/blåbär - chokladpenslad maräng - marshmallowfluff - grädde - anslag - grädde
 
Pickar ut snöflinga...
 
Patchwork cutters/utstickare.
Och jag skulle definitivt ha precis dom här snöflingorna då jag tycker dessa är mycket snyggare än de där vanliga snöflingeutstickarna.
Bara det att jag testade väl 700 olika sätt att arbeta med dom. Och det enda som fungerade var att gubben fixade specialverktyg så att jag kunde sticka ut fondanten efter mönstret som blev av utstickaren.
Och jag vet inte om det beror på att jag inte använde mig av just flowerpaste?
Men själva formen kändes ändå för grund, och tryckte man ut pastan så pass att den skar igenom var det en omöjlighet att få ut alla spretar i flingan hela.
 
T å l a m o d

Inte ens bokstäverna gick att enkelt sticka ut!


Min absolut första ros i fondant!


Några till...
 
Och fyra dagar senare!
Närå. Tre bara.
 












KOMMENTARER:
Robex Lundgren

mumsigt

Svar: Ja den var god :)
Linn

Johanna

Helt sjukt fint, fattar inte hur man lyckas med sånt här! Jag ska laga en doptårta om några veckor, men det kommer nog bara få bli en enkel tårta, för detta ser ut som vatten över mitt huvud iaf!

Svar: Sitt och leta runt efter inspiration på nätet! Behöver inte vara något världsavancerat heller för att det ska bli fint! Lycka till :)
Linn

Julia

så fin den blev :)

Svar: Tackar! :)
Linn

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: