Lyssna

Visste ni att man med tre av sina sinnen ska kunna avgöra om maten är gammal?
Man luktar. Man smakar. Och man ska även kunna höra om maten är eller börjar bli dålig, då bakterier förökar sig, jäser som. Såser som man hör bubbla, där pågår en himla verksamhet som inte är så bra att få i sig.
 
Så i morse lyssnade jag på surdegsbrödet. På Blåbärssoppan också. Men jag hörde inget så det var nog helt okej att äta.
 
Den här kursen livsmedelshygien är verkligen intressant. Och någonstans har jag sagt det att jag skulle vilja bli livsmedelsinspektör. Komma där i vitrocken och sätta skräcken i företaget. Men mest för att man själv ska kunna veta vilka ställen man ska undvika.
Nu säger min lärare att detta är offenliga handlingar, men jag har då aldrig sett att tidningarna skriver ut namn på vilka restautanger, krogar, konditorier som åker dit. Men enligt han gör dom det.
Gör dom?
 
Och när man läser om alla dessa mikroorganismer så tycker jag ändå att det är helt otroligt att man överlevt allting.
Man har druckit cryptosporidiumvatten och korskontaminerat skärmbrädor och sugit på disktrasan.
Ett nytt ord jag lärt mig. Korskontaminerat.
Betyder alltså att man använder samma skärbräda till att hacka kyckling till att skära grönsaker på utan att rengöra den ordentligt.
Då kan man sprida smitta genom korskontaminering.
 
 
 
 
Nu ska jag forsätta läsa om mikroorganismer.
Gubben är ju på julbord.
 
 












KOMMENTARER:
Bea

Vad kul att det går bra! Först när jag hörde det där ordet.. *måste kopiera* korskontaminerat, så tänkte jag "fan vad svåra ord hon kan." Pustade ju ut ordentligt när man såg att du precis lärt dig det, slapp man känna sig efterbliven!

Och när det kommer till korskontaminerat så är det inget jag sysslar med i hemmet, en skärbräda för kött, en för kyckling och en för grönsaker. MVG PÅ MIG DÅ.
/Gudagåva

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: