Frösö skans

Jag har precis uppdaterat Moltas blogg med precis det innehåll som kommer att följa i det här inlägget.
Har till och med varit så bekväm av mig att jag copy and pastat texten från den bloggen till den här.
Ursäkta tjatet.
Fast jag har valt ut lite fler och andra bilder till den här bloggen för att inte göra den så Moltas-tjatig. Jag försöker ju i alla fall. 
 
 

"Som ett par pensionärer går vi in på kommunens hemsida och söker utflyktsmål till en så vacker höstdag som denna.
Och vi har suttit och tittat på Landet runt nu på kvällskvisten också. 

 

I alla fall, fin höstdag, utflykt. Då blev det till skansen, eller Frösö Skans som det heter. 
Och vad är nu då en skans, vi som vet?
En igenvuxen jordhög med en gammal sten och träbänk?
Inte många rövar kan ha satt sig ned på denna, då hela den långa stigen gick ungefär genom Frösö Golfklubb... Så där gick vi smått halvrädda att bli träffade av golfbollar genom det halvkassa bollnätet. Hade någon velat träffa oss hade de lyckats också!
Dumt att lägga en skans vid en golfbana.

Nej, jag tycker faktiskt det är synd att jag inte är mer insatt i historia. 

 

"Skansen har sin historia under 1600-talet. Under detta århundrade utkämpades flera krig mellan Sverige och Danmark-Norge. 
Skansen belägrades vid två tillfällen och fick ge upp mot dansk/norska trupper. 
1645 överlämnades Jämtland till Sverige vid Frösö skans." - 
Kopierat direkt från Östersunds kommuns hemsida. 

 

Det var fint där nere vid vattnet i alla fall!"

 

De första tre bilderna kommer direkt från Moltas blogg:

 
 
 
 
 
 
 
 
 












KOMMENTARER:
Beatrice

Fiiiina färger!!! Väldigt fina bilder, älskar verkligen färgerna som du får till!

Madeleine

Väldigt vackert!

Pia K

Jättehärlig dag!Hade ni nån goooo fika med er?Ser fantastiskt ut!Det är den bästa tiden på året om du frågar mig.En fin september dag!Mmmmmmmmmmmm.

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: