Från början, del III

Eftersom den där förvaringssaken till sängen inte kom under någon dag förra veckan så kanske den kommer idag?
Och då medan kan jag passa på att fortsätta sagan om mina dreads istället för att skriva om vår lata hund?

Jag har ju alla bilder till det här inlägget redan klart, så det var slappt och enkelt.
Annars jade jag aldrig orkat. En kombination av det här skitvädret (fast det är ändå mysigt med regn och rusk) samt att jag är inne på min tredje veckas förkylning.
Ni gissar rätt om ni tänker tanken att jag någon eller några gånger tänkt tanken på att det är cancer...
 
I alla fall.
 
Sist avslutade jag min del med att min vackra granne Mir hade gått med på att hjälpa mig och mina hopplösa dreads. I början var vi mer inne på att försöka fixa till de jag redan hade. Men jag såg det som ett hopplöst lopp så jag beslutade mig en dag med mycket balsam och lite tid över att reda ut de jag hade. Det var inte så smärtsamt då de gick upp ganska lätt. 

Så en av de fulare dagarna i början på juli började vi om från början. Eller Mir fick börja om. Jag bara satt.
Vi sektionerade upp håret och den här gången använde vi snoddar i hårbotten. Sådana där små hästsnoddar bara.




Här sitter jag och min arbetande granne!

Jag förlorade halva längden på håret

Inte fullt allt hår kvar här då!


Jag kan berätta att vi började mitt på dagen på lördagen. Höll på en bit in på kvällen. Samma sak på söndagen. Måndag fick bli en pausdag då jag jobbade. Tisdag samma visa och på onsdagskväll var hela håret äntligen dreadat. Men jag ska flika in att vi både fikade, åt och fikade. Man klarar inte av att sitta helt stilla så länge.
Och en sak till som jag tycker är lite roligt och kanske lite värt att skriva ner i den här summeringen, är att kvällen vi blev färdiga med det här slitet så visades filmen Gone in 60 Seconds!
Så jag kunde lite glatt sitta och mobba hennes fejk-dreads!
 
När allt var "klart" såg jag som sagt ut lite som Sideshow Bob.

 
En dålig mobilbild som Danne tagit som skickats genom WhatsApp = ännu dåligare kvalitet!


Här var de ungefär en, en och en halv vecka gamla


Dreadssmycken som Danne gjort. De gick knappt att få på då - nu ramlar de nästan av!



Nyaste bilden på mina korvar. Togs förra veckan då de var nytvättade och nästan 10 veckor gamla!
 
Tack till Mirlinda, som fortfarande får stå ut med mina frågor och funderingar!












KOMMENTARER:
Diva's

stiligt !:)

Althea - En nörd

Mums så snygga dreads! Jag blir avis..

Olivia

Hej ,måste få kommentera. Eftersom att ordet dreads är något som ofta nämns i denna kategori på din blogg så hamnade jag här efter att jag sökt på google. Har läst hela din saga och kikat på många av dina bilder, både nya och gamla. Jag är just nu uppe i en dreadperiod där allt jag ser är hårkorvar, precis som i del 1 av din saga.

Jag har jättelångt hår och väldigt tråkigt. Ochja, jag skickar väl egentligen iväg kommentaren i lite glädje i att ha funnit en svensktalande människa som skriver så förklarande och bra om det hela runt dreads.

Jag bor i Umeå, har du några tankar på var jag skulle kunna vända mig..? Hur? Salong? Göra själv som total nybörjare? Annonsera ut mitt hår? Var tycker du att man ska vända sig...?

Du kanske inte har något svar, men då får jag iaf tacka dig för en fin läsning och bra bilder! :D

Svar: Hej! Vad superkul att du har hittat mig! Eller bloggen! Och mina dreads!Jobbig period, och jag kan bara säga utifrån min egen erfarenhet nu, att det följer en jobbig period när man väl gjort dem oxå, innan de "satt" sig.
jag har ju hela tiden övervägt om jag ska förlänga med löshår, men det har inte blivit så. Och det är inte förrän nu, över ett år sedan de gjordes, som jag kan känna mig nöjd över längden, och formen.

Hur vill du ha dina dreads? Jag ser iaf skillnad på salongsdreads och "riktiga". Ska du göra på salong rekommenderar jag Baba Yagas, då de som ser bäst ut är gjorda där. De andra salongerna i södra delarna av landet är vana vid afrohår och virkar dessutom in oäkta löshår i dreadsen!!
Sedan kräver sådant hår i själva processen mer skötsel, därför går alla och underhåller sina dreads där de gjordes.

Hade jag fått chansen att börja om helt från början igen hade jag nog suttit och knåpat själv.
Eller kanske med hjälp av en kompis att sektionera upp håret, fästa i gummisnoddar och så. Sedan är det bara att ta en stålkam och tupera så hårt man nu vill. Desto hårdare man tuperar desto "hårdare" blir dreadsen. Mina är hårt tuperade och nu i efterhand önskar jag att de hade tuperats lösare för att få lite mer loopar och bucklor i dom, så de ser ännu mer naturliga ut.
Ser galet ut i början, men de sätter sig och blir riktigt fina om man har tålamod.

Jag kan dessvärre inte tipsa om vart man skulle åka, om man nu inte vill ta en tripp till huvudstaden. En kompis kan lätt hjälpa för det är egentligen lättare än man tror, men man ska bara tjorva till det och sedan vara rädd för hur slutresultatet blir.

Sedan följer en period där man får testa vilken metod som passar för att underhålla dreadsen. Jag palmrollade dom som en idiot i början. Nu gör jag det aldrig. Jag kan köra cirkelmassage i hårbotten ibland och är det någonstans med massa hår och utväxt tar jag fram virknålen, som jag egentligen bannar i början av processen!

Och det kommer att klia ;)

Hoppas något av det jag skrivit kan hjälpa, annars får du höra av dig igen! =)
Linn

Olivia

Åh! Snabbt, långt och bra svar! Tack! Jag har väldigt långt, tjockt och naturligt hår som jag sa. Här är en bild:

http://cdn1.cdnme.se/3958954/6-3/4_juli_2013_har_12_51d570bce087c32610135519.jpg
Hoppas länken fungerar!

Funderade först på att göra själv. Men jag skulle vilja ha rätt hårda dreads och inte så jättetjocka, och jag tror inte att jag har den förmågan att göra det bra själv. Fast samtidigt, minst 3000kr+ resa ner till stockholm är mer än 2 månadshyror, hm....

Tror du att det hela försvåras när man har så långt hår som jag och man bestämmer sig för att bygga dreadsen själv/med en kompis..?

Här är förövrigt en bild på en tjej jag tycker har väldigt fina dreads:

http://cdn1.cdnme.se/3958954/6-3/dreads3_523f1961e087c3739df439e6.jpg

Och även här:

http://cdn1.cdnme.se/3958954/6-3/screen-shot-2010-05-17-at-9-45-56-pm_89050862_5240106e9606ee0d7d33c6f8.png

Alltså rätt fasta och långa dreads.


Svar: Jag hade nästan lika långt hår som du - och TJOCKT! Så fastän mina sektioner är ganska små, ca 1x1 cm så är mina dreads tjocka. hade jag haft tunnare hade det nog lätt blivit runt en 100 st. De tunnare tar längre tid för sig att dreada sig, har jag märkt. Långt hår är bara bättre. När jag gjorde mina försvann halva längden tack vara den hårda tuperingen. Det är nog lättare när jag tänker efter att en kompis gör dem, för man får nog ont i handlederna för man ska verkligen pressa håret. Och det gör ont.
Hon som gjorde mina gjorde sina själv, och de var supersnygga. Här är ett klipp på hennes dreads, som hon nu tagit bort efter nästan två år. http://www.youtube.com/watch?v=8PyGXF-spqw

Bilden du skickade är väl på hon Rania Maria, och hon har - vad jag vet - salongsgjorda med löshår, äkta löshår då.

Sådär resonerade jag också, fram och tillbaka. I första vevan gjorde jag ju dom själv, och de blev lite galet. Jag gjorde på tog för smala sektioner så jag var uppe i 100 st innan jag ens kommit upp på skallen. Sedan använde jag en plastkam och tuperade inte riktigt, så det såg mest ut som tjorviga hårteser. Fast nu såhär efteråt kan jag tänka mig att de hade kunnat bli rätt snygga, för jag visste ju ingenting om den här mognadsprocessen. Fast de hade blivit för smala för min smak. Nu gillar jag att jag har lite olika storlekar. Både tjockisar å tunnisar ;)

Så är du modig så kör! Det går ju att kamma ur dem. Ska se till att lägga upp någon ny bild på mina någongång. De är ju fortfarande så korta att jag inte får upp dom i någon frisyr. Siktråkigt!!
Linn

Olivia

Jag tror nog att jag är för feg för att göra själv.. Var lite på det ett tag men, njeee, feg är jag. Känns bara trassligt med så mycket hår som jag. + att jag nog måste förlänga lite där fram där jag tidigare haft lugg.

MEN kom över det här företaget (tack för tipset om Baba Jagas) som har fb sidan: https://www.facebook.com/Seienstyle.Dreadstuff och en tjej som dreadar som tygligen heter Ann Marie. Vet du något om dem...?

Tusen tusen tack för de underbar svaren! Känns skönt att ha fått vända sig till någon med mer erfarenhet..! :D
Mvh

Svar: Ja man ska göra det som känns rätt och bäst! Bara det att man vill att det ska ske med en gång ;) Fortfarande kan hamina dagar. Hade uppklippt innan jag gjorde mina så tror inte en dread är lika lång - eller kort som den andra. Ser heltokigt ut. Men ibland gillar jag dom och ibland funderar jag på att köpa löshår å knöla in. Det däremot vettetusan hur jag skulle få till, för mina är verkligen stenhårda ;)

Japp sienstyle vet jag, och de gör snygga dreada. Men de syns i början att de är salongs då de blir som tvinnande i formen. Inget fel med det, tycker det är häftigt :)
Däremot har jag hört att hon oxå lägger in oäkta löshår, så man kanske kan be om att få förlänga med äkta. För hår i plast hörs ju på en gång att det funkar ju inte. De är eb kortsiktig lösning på förlängning.
Så det beror lite på vad för metoder du är för och emot? Jag ville helt utesluta vax tex. Och måbga salonger använder det. Inte sienstyle vad jag vet :)
Men titta runt på bilder, googla så hittar man de som gjort sina där och fråga. Hon som jag alltid glömmer vad hon heter, tofauti? Aja hon hade gjort sina men minns inte var, hon var inte nöjd så hon plockade ur allt oxh började från början själv. Men känns som det var i gbg nånstans. Skriver från mobilen så ursäkta föe alla småfel ;)
Linn

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: