Stjärnor

 
Den stjärnklara himlen kom som på beställning då jag och Beatrice planerat att vi skulle testa nattfotografering under gårdagens klara kväll.
Vi hade blivit så nyfikna på att testa på att fota stjärnspår och prova på att ljusmåla.
 
Under dagen åkte vi runt och letade den perfekta platsen för våra experiment. Och vi hittade en bra liten lada som inte var omringad av en massa ljus och lampor. Nu hade vi en fullmåne att bemästra, men jag tror vi lyckades ganska bra för att vara första försöket.
 

Tibrandshögen, Rödön
 
 
Beatrice och jag...
 
...lyckliga över att ha hittat nattens fotoplats!
 
 
 
Och nu för att komma till kvällen. Bea ringde runt och raggade lampor. Vi skulle ju testa på lightpainting, och då måste man ha en lampa. Sådant man kommer på timman innan man ska iväg. Eller det var tomteblossen som inhandlades efter vägen. Men i alla fall.
Bea hade ett bra stativ med sig, och jag rotade fram pappas gamla jag haft i källaren. Funkar ju.
Sedan hade Beas Pentax intervalltagning på sin kamera. Jag har inte lyckats hitta att Canon kan det, om man nu inte köper en remote till den. Men en sådan ska jag ha i vilket fall, för det var kanske hur kul som helst att vara ute en natt och fotografera och testa och prova!
Tänk vilka bilder man kan få till alltså!

Så medan Bea bara stod och väntade tålmodigt på sin gulle-kamera fick jag stå och vakta min och trycka ner avtryckaren var 30:e sekund. Det resulterade i en del rörelseoskärpa, samt att den tog om fokusen för varje gång.
Min bild är gjord av 66 bilder på 30 sekunder vardera.
På Beas är 34 bilder intervalltagna på 30 sekunder med 4 sekunders väntan mellan exponeringarna.
Så det här är våra absolut första försök på området.
Ladan som ni ser är nu lightpaintad med lampa på utvändigt och invändigt. Riktigt häftig effekt!
 
 
Mitt första resultat
 
Beas bild
 
Såhär såg en av de 67 bilderna ut som skapade ljusspåren. Bea ljusmålade bara ladan invändigt.
 
En bild på ladan, och mig!
 
Bea fotar Tobbe som springer med en lampa. Ni ser också Moltas i bild.
 

Vi hade med oss hundarna ut, och eftersom vi befann oss där det var kolsvart fick de ha på sig små lampor. Thelma hade en röd och Molle fick en vit. Vi samarbetade hur bra som helst, och våra killar var med och assisterade, sprang, och gjorde som vi sa. Som vanligt alltså.
- Släck hundarna!
 
 
Här har jag bara ljusmålat trädet. Resten av ljuset kommer från månen.
 
Tobbe och Danne ritade ett hjärta. Moltas hjälpte till.
 
Tomtebloss. Sedan ger både Thelma och Moltas effekt till den här bilden!
 
Jag stod blixtstilla i denna 30-sekunders exponering fast än Bea fulade sig bakom kameran
 
Molle och Thelma, bild kommer från Molles blogg.
 
Den här kvällen kommer vi göra om!












KOMMENTARER:
Carolina

Det var riktigt häftiga bilder!
Jag önskar jag hade kunnat göra nåt sånt! ;-)

Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: