PPD

Och det står för purified protein derivative. Om det nu sa något. Det är i alla fall ett tuberkulintest-tjosan-balle.
I fredags var jag iväg och fick detta protein insprutat på ovansidan underarmen. En fin fyrkant har jag där också som jag var tvungen att se till att fylla i med bläck under helgen, så syster skulle se vart provet var lagt.
Sedan dess har jag hunnit med att titta upp om jag har någon personförsäkring som skulle täcka om nu testet skulle visa positivt, hur det skulle vara med ersättning och den biten.
Jag har ju inte blivit smartare. Jag vet bara att det ska bli en "förhårdnad" som ska vara mer än sex millimeter. Vid 15 millimeter är jag starkt positiv. Då har jag jättemycket tuberkulos, eller är redan vaccinerad. Läskigt det där. Och sen har jag läst, vad jag tror i alla fall, att testet inte är jätte tillförlitligt.

Så, det har ju varit en rolig helg. Jag har suttit och målat i min ruta och mätt min reaktion.
Jag har känt efter lilla minsta reaktion och i detta nuet har jag börjat noja. Det kliar, svider och jag känner hur armen liksom värker. Jag hoppas på att inte vakna upp i morgon bitti av att reaktionen i min ruta har svällt iväg som en jästdeg över natten.  Att vakna till en megabula, eller förhårdnad, eller vad det nu ska bli av det här.

Värsta är ju pappret jag fick med mig hem, med info om den roliga sprutan jag ska ta på måndag. Det är ju nästan så jag längtar! Det kommer ta 13 veckor för sårhelvetet att läka, och under den tiden kommer detta sår efter sprutan att vara, såra och sedan lämna ett fint ärr.
Är verkligen vård- och omsorgen något för mig?
Jag hoppas verkligen man får välja vilken sida!




Nu känns det som att underarmen är halvt förlamad...













KOMMENTARER:
Kom ihåg mig!

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: